سفیر فرانسه در این باره اظهار داشت: «در دو عرصهخودروسازی و نفت، در زمینههای فرهنگی, علمی و فنی هم همکاریهای خوبی وجود دارد و به تصور من، روابط ما هیچگاه مانند امروز تا به این حد فعال نبوده است.»
●تولیدپژو آریان از نیمه دوم امسال آغاز میشود
نیکولو گفت: «همانگونه که آگاهید خودرو پژو موقعیتاش را در ایران مستحکم کرده و تصور میکنم که همکاری ایران خودرو و پژو، امروز پاسخ خوبی به تقاضا و انتظارات مردم ایران میدهد؛ در این همکاری که امروزه دیگر 10 ساله شده است، پژو دو کار را انجام داد؛ یکی اینکه سهم قطعات ساخته شده در داخل ایران را افزایش داد، ضمن اینکه ایران خودرو را به اعمال نظراتی که خواهان آن بود، تشویق کرد؛ نمونهاین تغییرات اعمال شده از سوی ایران خودرو، سمند است که امروز به یکی از اقلام صادراتی ایران بدل شده است.»
سفیر فرانسه در کشورمان ادامه داد:« رنو هم همان راه را در پیش گرفته و از جمله فعالیتهای آن وارد کردن خودرویی است که قرار است، جانشین پیکان شود.این خودرو جدید، خودرویی ارزان قیمت است، ضمن آنکه از آخرین دستاوردهای فنی در زمینهپاک بودن موتور و مسایل ایمنی در سوانح برخوردار است و اولین خودرو رنو که در این چارچوب عرضه میشود، 50 درصد قطعاتش ساخت ایران خواهد بود.»
نیکولو مدعی است:« اگر روزی تاریخ این دوران نوشته شود، نتیجهای که از آن گرفته میشود، این است که ایران توانست با کمک فرانسه به یک عامل و بازیگر مهم در صحنهبینالمللی و به خصوص عرصهخودروسازی تبدیل شود.»
گروه خودروسازی پژو که هماکنون با نفوذترین خودروساز خارجی در ایران محسوب میشود، قصد دارد با برنامه پژو 206 بازار ایران را همچنان برای خود محفوظ نگهدارد. پژو هماکنون بیش از یک میلیارد یورو از بازار ایران درآمد دارد. بازار پژو در ایران برای این شرکت که هماکنون وضعیت خوبی در بازارهای اروپا ندارد بسیار مهم است. این شرکت قصد دارد با افزایش تولید پژو 206 همچنان سود درآمد خود از بازار خودرو ایران را تضمین کند.
درآمد اصلی پژو در ایران از کسب حق تولید و صادرات ckd است. البته با افزایش تولید پژو 206 به 200 هزار دستگاه تا سال 85 باید ساخت داخل این خودرو افزایش یابد، اما به هر حال با سه برابر شدن تولید پژو حتی اگر ساخت داخل این خودرو نیز به 70 درصد برسد باز هم درآمد پژو از محل واردات 30 درصد بقیه خودرو نسبت به قبل بیشتر میشود.
در این زمینه مدیر عملیات بینالمللی پژو میگوید: «پژو 206 تا سال 2006 حدود 60 تا 70 درصد در ایران تولید خواهد شد و این برای ما بسیار حایز اهمیت است.»
«ژقوم گیلهات» ادامه میدهد: «بهترین راه برای تعیین یک قیمت مناسب برای فروش محصولات در ایران محلی کردن تولید قطعات است، چرا که ما درصدد افزایش فروش محلی هستیم و از شرکتهای وابسته نیز درخواست کردهایم تا از فروش پژو در ایران حمایت کند و از تامینکنندگان خود نیز خواستهایم برای محلی کردن تولید پژو به ما بپیوندند.»
براساس این گزارش, پژو قصد دارد با داخلی کردن این خودرو قیمت آن را به حدی برساند که بتواند آن را با تیراژ 200 هزار دستگاه درست در زمانی که ال 90 با خصوصیات فنی نزدیک به این خودرو اما با قیمتی حدود هفت میلیون تومان شروع به تولید میکند، وارد بازار کند.
شیواپور ـ قائممقام ایرانخودرو - نیز درباره افزایش تولید پژو 206 اظهار داشت: «امسال 130 هزار پژو 206 در ایران تولید میشود، همچنین تولید نسل جدید پژو 206 مدل صندوقدار آن که سواری به نسبت بزرگتری از 206 هاچبک است نیز با نام آریان از نیمه دوم سال 84 آغاز میشود.»
براساس این گزارش, مدیران پژو درست بعد از امضای قرارداد تولید ال-90 بود که با تولید پژو 206 آریان که نوع چهار در و صندوقدار این خودرو است، موافقت کردند. این خودرو قرار است ابتدا در ایران تولید شود، البته مدیران پژو برای تولید این خودرو در چین نیز برنامه گستردهای دارند.
شیواپور درباره تولید پژو آریان میگوید:« در سال 84، 10 هزار دستگاه پژو آریان با ساخت داخل بالای 50 درصد تولید میشود که بر اساس پیشبینیها ساخت داخل آن در این سال به بیش از 50 درصد میرسد.»
پژو 206 قرار است تا سال 2008 در اروپا تولید شود. این خودرو که در دو سال گذشته شرکت پژو را از ورشکستگی نجات داده مسوولان شرکت را امیدوار کرده است که به وسیله آن حضور خود در بازار ایران را حتی با وجود فیات، رنو و فولکس و در فضای بسیار رقابتی آینده این بازار حفظ کند.
شرکت رنو قصد دارد با تولید رنو لوگان و همچنین مگان که پرفروشترین خودرو اروپا است با قیمت زیر 20 میلیون تومان به جنگ سیتروئن و محصول آن زانتیا در ایران برود.