به گزارش خبرنگار کار و اشتغال ایسنا، دکتر فریدون قاسمزاده ـ عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ـ با اشاره به سابقه 70 ساله بازاریابی شبکهای در دنیا، گفت:« این امر در ایران ظرف چند سال گذشته مطرح شده است و قابل توجه است که در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت در دنیا مشغول فعالیت تخصصی کار بازاریابی هستند و شرکتهای محدود فعال در ایران تنها غرفههایی از این شرکتها هستند. بر اساس آمار موجود بیش از 44 میلیون نفر در دنیا در این نوع شبکههای فروش مشغول فعالیت هستند.
پدیده بازاریابی شبکهای منافع زیادی از جمله کاهش هزینهها، افزایش فروش، منافع بالا برای تولیدکنندگان را به همراه دارد. از طرف دیگر با توجه به جمعیت جوانان بیکار و اینکه اکثر فعالیتهای بازاریابی شبکهای از سوی جوانان انجام میشود، این موضوع میتواند نقش مفیدی در اشتغال داشته باشد و زمینههای توسعه و دانش بازاریابی را در کشور فراهم کند. در این صورت نباید با اصل بازاریابی شبکهای مخالفتی داشته باشیم.
آمار جوانان بیکار بین 12 تا 17 درصد است و پیشبینی میشود تا سال 1390 این رقم تا 20 درصد افزایش داشته باشد. بنابراین لازم است مسوولان از نظر علمی با بازاریابی شبکهای آشنا شوند و در جهت منافع کشور استفاده کنند.
میان بازاریابی شبکهای (network marketing) و سیستم هرمی (pyramidseheme) فرق قائل شد و توضیح داد: به دلیل اینکه در طرحهای هرمی حق عضویت بالاست در زمان کوتاهی ثروتمند شدن در افراد جوان القاء میشود و مهمتر اینکه اساسا در دسیسه هرمی که همراه توهم و خیال است، کالایی فروخته نمیشود. این سیستم در جهان به عنوان فعالیتی مجرمانه شناخته شده و با بازاریابی شبکهای متفاوت است.
وی وارد شدن شرکتهای خارج از کشور به بازار ایران را علاوه بر مجرمانه نبودن به رعایت شرایط بازاریابی شبکهای و فروش واقعی کالا مشروط کرد و گفت:« این امر موجب ترویج فرهنگ بازاریابی در کشور میشود و میتواند کار سازمانی و جمعی ضعیف در کشور را توسعه بخشد و از سوی دیگر میتواند باعث تشویق فرهنگ سختکوشی و تقویت حس مسوولیتپذیری در میان جوانان باشد.
وی در خصوص پیشنهاد خود به دولت افزود:« دولت میتواند با ارائه مجوز فعالیت به شرکتهای داخلی و خارجی در این حوزه از مزایای کوتاهمدت و بلندمدت آن استفاده کند.